Wysiłek fizyczny a zdrowie psychiczne

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie psychiczne

Wciąż wiele osób nie wie, że regularnie ćwiczenia oprócz pozytywnego wpływu na nasz stan fizyczny, także pozytywnie wpływają na nasz stan psychiczny. Każdy wysiłek trwający minimum 30 minut wyzwala produkcję endorfin endogennych, które wywołują uczucie szczęścia, zadowolenia i euforii. Ludzie, którzy regularnie uprawiają sport, są w lepszym nastroju, cieszą się z codziennych banalnych spraw i są uśmiechnięci. Jeśli nie wychodzimy z domu na spacery, bieganie czy inne aktywności fizyczne, zaczynamy czuć się coraz gorzej i jeszcze rzadziej go opuszczamy. Doskwiera nam brak sił, rutyna, problemy z koncentracją i pamięcią, jesteśmy drażliwi, a także stronimy od ludzi i mogą zacząć rozwijać się stany lękowe oraz depresyjne. Natomiast osoby cierpiące już na stany lękowe i depresję, mogą skutecznie walczyć z chorobą dzięki ćwiczeniom fizycznym, gdyż udowodniono, że treningi wpływają na produkcję norepinefryny oraz serotoniny, które wchodzą w skład większości leków przeciwdepresyjnych.

Wysiłek fizyczny a zdrowie psychiczne

Ważne jest, aby regularne treningi dostosować do wieku, stanu zdrowia i pory roku. Należy wiedzieć, że oprócz pozytywnego wpływu na nasze zdrowie psychiczne, wpływają także na wygląd sylwetki. Ćwiczenia dotleniają mózg, usuwają stres i poprawiają krążenie. Aktywność fizyczna chroni także przed różnymi chorobami, między innymi przed chorobami serca. Istotne jest, aby nie robić nic ponad swoje siły, jest to niekorzystne dla naszego organizmu.

Walka ze stresem poprzez sport

Efektywnym sposobem na walkę ze skutkami stresu, który powoduje między innymi bezsenność, niekontrolowane wybuchy agresji czy brak sił do działania jest właśnie wysiłek fizyczny. To dzięki niemu poprawia się nasza jakość snu, przynosi ulgę ciału, jak i umysłowi oraz w ciągu dnia mamy dużo energii. Na część osób podziałają spokojne sesje jogi, pilatesu czy medytacji, dzięki którym można się odprężyć, wyciszyć, a na innych lepiej podziała trening siłowy, który potrafi solidnie zmęczyć np. kickboxing, podnoszenie ciężarów czy bieganie.

Sport także wpływa na pewność siebie, a psychika człowieka jest tak skonstruowana, że im więcej pewności siebie, tym lepiej się czujemy, bardziej otwieramy się na ludzi, chętniej podejmujemy nowe wyzwania, przez co osiągamy więcej. Poza tym regularne ćwiczenia fizyczne sprawią, ze wzrośnie nasza atrakcyjność fizyczna dla siebie i dla innych, przez co czujemy się lepiej sami ze sobą jak i w towarzystwie innych ludzi. Zatem ćwiczenia fizyczne potrafią zapobiec rozwojowi zaburzeń emocjonalnych czy stanów depresyjnych. Regularne ćwiczenia fizyczne pomyślnie wpłyną na rozwój funkcji poznawczych, intelekt, samodyscyplinę a także pozwolą utrzymać równowagę psychiczną. Wspólne ćwiczenia np. z rodziną gwarantują nie tylko świetną zabawę a także wzmacniają więzi międzyludzkie, a obecnie popularnymi zespołowymi ćwiczeniami są: jazda na rowerze, bieganie, basen, spacer i nordic walking.

Ćwicząc regularnie zmniejszasz ryzyko chorób

Regularna aktywność fizyczna skutecznie zmniejsza ryzyko chorób degeneracyjnych mózgu, takich jak: Alzheimer czy demencja. Właśnie dlatego najczęściej powinno się ćwiczyć miedzy 25 a 45 rokiem życia, aby móc jak najdłużej cieszyć się zdrowiem, dobrą pamięcią i wydajnością mózgu. Także u osób uzależnionych od alkoholu, leków, nikotyny czy innej używki regularna aktywność fizyczna może być najskuteczniejszą terapią, dzieje się to dzięki uwalnianiu hormonu dopaminy, który może okazać się zdrowym substytutem używek, których możemy przestać potrzebować do szczęścia.

Regularne ćwiczenia fizyczne to klucz do rozwiązania wielu Twoich problemów, zarówno psychicznych, jak i fizycznych. Nie wahaj się dłużej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *