zdrowy talerz pełen witamin

Niech witaminy nam skaczą po talerzu

Mogą być pochodzenia naturalnego i te są najbardziej przyswajalne przez organizm ludzki. Mogą być również otrzymywane syntetycznie. Zarówno jedne, jak i drugie są niezbędne dla organizmu człowieka. Mowa o witaminach. Witaminy to grupa związków chemicznych, o zróżnicowanej budowie, które usprawniają i warunkują prawidłowy przebieg wielu procesów metabolicznych w organizmie ludzkim. Człowiek musi je dostarczać wraz z pokarmem, ponieważ organizm ludzki sam nie jest w stanie wytworzyć witamin. Za wyjątkiem witaminy D3, która jest wytwarzana przez skórę dzięki promieniom słonecznym.

Sposoby na niedobór witamin

Niedobór witamin w organizmie zwany jest hipowitaminozą i objawia się złym samopoczuciem, osłabieniem, brakiem odporności, niedokrwistością. Dlatego tak ważne jest w każdym dniu ustalanie właściwej diety. Ułożenie jej tak, aby nie zabrakło w niej najważniejszych witamin, które przynoszą nam zdrowie. Gdyż niedobór witamin prowadzi do poważnych komplikacji ze zdrowiem. Jak na przykład kłopotów ze wzrokiem, układem kostnym, krzepnięciem krwi, niedokrwistością, stanami zapalnymi skóry, złym stanem włosów i zębów. A nawet owocować może brakiem płodności. Lecz z witaminami można również przesadzić i spożyć ich za dużo, co także jest niezdrowe. Oczywiście mowa tu o witaminach wytwarzanych syntetycznie. Nadmiar witamin w organizmie zwany jest hiperwitaminozą.

Witaminy

Słowo „witaminy” pochodzi z języka łacińskiego i oznacza „życie”. Witaminy dzieli się na takie, które rozpuszczają się w wodzie. I takie, które rozpuszczają się w tłuszczach. W wodzie rozpuszcza się witamina B i C. Natomiast w tłuszczach witaminy A, D, E, K. Witaminy odpowiedzialne są nie tylko za procesy fizyczne, ale również za psychikę człowieka. A w tym za koncentrację, pamięć, procesy myślowe, stany lękowe, zmęczenie, depresję, bezsenność, itd.

Jako Polacy możemy chlubić się tym, gdyż pierwszą witaminę odkrył w 1913 roku Polak Kazimierz Funk. Była nią witamina B1. Witaminy z grupy B są bardzo ważne dla organizmu ludzkiego. Wspomagają krążenie krwi dzięki czemu zwiększa się wewnętrzna energia, gdyż organizm czerpie energię z procesów oddychania zachodzących w komórkach. Poza witaminami z grupy B ważne są również witaminy A, D, K mające wpływ na układ kostny.

Tak, jak już było wspomniane wyżej oprócz przyjmowania witamin w sposób naturalny można też stosować suplementy diety wytwarzane syntetycznie. Bo zawierają one nie tylko niezbędne witaminy, ale również i potrzebne minerały. Lecz najbardziej naturalnym i zdrowym sposobem wyposażenia organizmu w witamin jest właściwa dieta.

Jakie produkty spożywcze dostarczają witamin A, D, E, K, C, B ?

  • Witamina A – mleko, jaja, masło, ser, wątróbka, marchew, papryka, pomidory, brokuły
  • Witamina D – mleko, masło, jaja, tłuszcze roślinne, tłuszcze zwierzęce, grzyby, drożdże, wątróbka
  • Witamina E – mleko, jaja, masło, wątróbka, oleje roślinne, pieczywo razowe, kiełki pszenicy, orzechy, migdały, sałata, ogórek, kapusta pekińska, kapusta włoska, natka pietruszki, por, natka selera, szczypiorek, koperek
  • Witamina K – szpinak, kapusta, sałata, kalafior, pomidory, groch, fasolka, truskawki, wątróbka, olej sojowy, soja
  • Witamina C – wątróbka wieprzowa, ziemniaki, sałata, kapusta biała i kiszona, natka pietruszki, natka selera, szczypiorek, por, pomidory, papryka, czarna porzeczka, kiwi, truskawki
  • Witaminy z grupy B – wątróbka wieprzowa, mięso wieprzowe, nerki, ziarna zbóż, płatki owsiane, mleko, ser, masło, jaja, ryby, ostrygi, sałata, kapusta, pomidory, ogórki, kalafior, brokuły, groch, soja, fasolka, marchew, szpinak, dynia, orzechy, drożdże, banany, morele, pomarańcze, czekolada.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *